Circusstad Festival mocht weer en was één groot feest

Hoe we ook naar Circusstad Festival (4-8 mei 2022) kijken: het was een daverend succes. Voor het eerst sinds 2019 was er weer een volledig festival mogelijk. Met zonovergoten dagen, meer bezoekers dan ooit tevoren en een zeer geslaagde aanloop in april met Stadsparade-voorstellingen op scholen en pleinen verspreid over heel Rotterdam. Naast veel vermaak was er ook inhoudelijke verdieping voor publiek en professionals. Een grote nieuwe stap was het onvergetelijke eerste Circustad Gala in het nieuwe Luxor Theater. Publiek en media reageerden enthousiast.

Het hart van het festival was weer het sfeervol ingerichte hekloze Schouwburgplein met een groot terras en tenten met betaalde voorstellingen. Het Spaanse circusgezelschap ‘Eia’ trok hier met de dag vollere zalen, net als de nagenoeg constant uitverkochte Captain Frodo’s Family Freakshow.
Een gemêleerd publiek van alle leeftijden en achtergronden verzamelde zich op het plein waar tussen de gratis acts regelmatig wereldsterren opdoken, zoals op zondag de mannen van Scandinavian Boards, die (behalve tijdens het Circusstad Gala op vrijdag) nog nooit in Nederland te zien zijn geweest.

Motor in ontwikkeling
Kinderen en hun ouders konden zelf hun circusvaardigheden oefenen, begeleid door docenten van jeugdcircus Rotjeknor. Veel voorstellingen stonden in de aan het plein grenzende zalen van Theater Rotterdam (waaronder het bejubelde ‘Sawdust Symphony’) en de Doelen. Circusprofessionals kwamen aan hun trekken met workshops en ontmoetingen en elke avond werd buiten uitbundig gedanst op livemuziek. Met een tiental premières en zeven co-producties is Circusstad Festival een motor in de ontwikkeling van het nationale circus.

Circusstad Gala
In het gezellig volle nieuwe Luxor Theater vond vrijdag 6 mei het allereerste Circustad Gala plaats, samengesteld en geregisseerd door de nieuwe artistiek leider Menno van Dyke. Het was een avond waarop de Nederlandse circuswereld zich verbonden voelde. Vol trots kondigde hij indrukwekkende wereldacts aan met een opening door de enthousiaste kinderen van Circus Rotjeknor. Voorzitter Korrie Louwes en zakelijk leider Dirk Evers van de Stiching Rotterdam Circusstad mochten hier de prestigieuze 25e Oscar Carré Trofee in ontvangst nemen uit handen van Karel de Rooij (de mini van Mini & Maxi), namens de Club van Circusvrienden Nederland.

Bezoekersrecord
Spannend was het op de laatste dag, zondag 8 mei, of het bezoekersrecord van 2019 zou worden verbroken. De vaste Stadsparade met kleine voorstellingen op lagere scholen en pleinen in heel Rotterdam had al een 12.000-koppig publiek getrokken in de weken voor het daadwerkelijke festival. Op de laatste festivaldag was het weer druk met veel uitverkochte voorstellingen wat uiteindelijk zo’n 300 bezoekers meer opleverde dan het vorige bezoekersrecord in 2019 (nu 32.450).
Een uitbreiding ten opzichte van eerdere jaren waren de extra locaties, zoals de Circus Studio Rotterdam (wijk Delfshaven). Studenten van Codarts Circus Arts traden op in de voormalige loods Fenix 1 (wijk Katendrecht). Populair waren de route-voorstellingen waarbij publiek meeliep met de artiesten. Menige voorbijganger stond stil bij de capriolen van het trio Knot on Hands op het Willemsplein onder de Erasmusbrug of bij de komische freerunners en acrobaten van Be Flat die meer dan honderd mensen in een vrolijk stampvoetende rij over de bruggen van het Maritiem Buitenmuseum voerden.

Karel de Rooij: ‘Circus is Kunst met een grote K’
Volgens Meno van Dyke ‘heeft het eigentijdse circus als volwassen kunstvorm de kracht om ons diep van binnen te raken’. Het publiek maakte kennis met een zeer gevarieerd programma waarin voor elk wat wils. Te zien was eigentijds circustheater met respect voor traditie en vol van grensverleggende voorstellingen met een vaak onroerend, soms verbijsterend, dan weer ronduit komisch verhaal. Karel de Rooij verwoordde het tijdens de uitreiking van de Oscar Carré Trofee zo: ‘Kunst is verwondering en verbazing, het is oh… en ah… Dat is precies wat circus is. Kunst met een grote ‘K’.

Debat inclusie artiesten met handicap
Bijzonder was ‘À deux mètres’ in de Doelen waarin de door een longaandoening geplaagde Jesse Huygh de Chinese mast beklom, verbonden met een zuurstofslang aan zijn partner. Het was een ontroerende voorstelling van hoog niveau, gevolgd door een indrukwekkend debat. Bij alle sprekers met een handicap klonk optimisme over het verkennen van de mogelijkheden binnen een beperking en de verrijking die dit vaak oplevert.

De komische acrobaat Captain Frodo nam zowel tijdens het gala, als tijdens de Family Freakshow de tijd voor een veelzeggende oproep. In een onmogelijke positie bovenop een wiebelende stapel vuilnisbakken, zei hij: ‘Kijk eens wat wij doen om ons brood te verdienen. Als u dit ziet, dan is uw eigen droomwens misschien helemaal zo gek nog niet.’

Foto’s: Fred Ernst

Geplaatst in

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.